Hasta Danışmanı Hakkında Bilgi
HASTA DANIŞMANI
Hasta Danışmanı, hastanelerde hastaların kabul işlemlerini yapma, muayene sonrası tetkik ve yatış işlemlerini yürütme, hasta ve yakınlarını bilgilendirme ve rehberlik etme bilgi ve becerisine sahip kişidir.
GÖREVLER
▪ Günlük hasta randevu listesini kontrol eder,
▪ Randevu listelerinin doktorlara iletilmesini sağlar,
▪ Hasta kayıt bilgilerini kontrol eder,
▪ Kaydı olmayan hastalar için yeni kayıt açar,
▪ Hasta ile ilgili evrakı kontrol eder,
▪ Hastaya tetkik ve ücret hakkında bilgi verir,
▪ Tetkik yapılacak yerlere yönlendirir,
▪ Tetkik randevusunun alınmasına yardımcı olur,
▪ Özel durumlarda hastaya refakat edilmesini sağlar,
▪ Tetkik sonuçlarını hastalara iletir,
▪ Acile gelen hastaların yakınları ile iletişim kurar,
▪ Adli vakalarda güvenlik birimine bilgi vermek, vb. görev ve işlemleri yerine getirir.
KULLANILAN, ARAÇ, GEREÇ VE EKİPMAN
▪ Bilgisayar
▪ Daktilo
▪ Faks
▪ Hesap makinesi
▪ Kaşe
▪ Randevu defteri
▪ Tahsilat makbuzu
▪ Tediye makbuzu
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Hasta Danışmanı olmak isteyenlerin;
▪ Dinleme yeteneğine sahip,
▪ Ekip içinde çalışabilen,
▪ İkna ve iletişim yeteneği olan,
▪ Güler yüzlü, hoşgörülü,
▪ Sorumluluk sahibi, sabırlı,
▪ Güzel Konuşabilen,
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Hasta danışmanı hastane ortamında (poliklinikler, yatan hasta servisleri, hasta kabul ünitesi, laboratuar vb.) çalışmaktadır. Kapalı, temiz büro ortamında çalışmaktadırlar. Çoğunlukla hastalarla ve hasta yakınları ile yogun olarak iletişimde bulunmaktadırlar.
Çok sık olarak nöbet çalışmaları olmaktadır. Hafta sonları ve resmi tatillerde de nöbetleşe çalışmaları vardır. Mesleğin özelliği nedeniyle, çalışma saatlerinin değişken olabilir. Sürekli insanlarla iletişim halinde çalışmaktadırlar.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yaygın olarak işletmelerde hizmet içi eğitimi ve işbaşı eğitimi yoluyla yapılmaktadır. İşbaşında geleneksel yolla öğrenilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Eğitimi iş başında yapılan hasta danışmanı mesleği için, gerekli olan ön eğitim en az lise dir.
Genellikle Meslek yüksek Okullarının sağlık ve iletişim alanlarından mezun olanlar tercih edilmektedir. Eleman alımı çoğunlukla mülakat şeklinde olmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Meslek eğitiminin süresi, çalışılan işyerlerinin uygulamalarında farklılıklar olmakla birlikte en az 15 ila 30 gün hizmet içi eğitim verilebilir. Bu meslek genellikle işyerinde bir veya birkaç kişinin gözetiminde öğrenilir.
Eğitim süresince:
Teorik; Tıbbi terminoloji, iletişim, bilgisayar kullanımı, yazışma teknikleri, hastalık bilgisi,
Pratik; Hastaneler de staj yapılarak poliklinik ve yataklı servislerdeki iş akışını öğrenmek konularına yer verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA
Çalışılan hastanede geçerli olmak üzere İş başı eğitim sonunda başarılı olanlara “Hasta Danışmanı sertifikası ” verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Sağlık sektöründe hizmet veren özel hastanelerin gittikçe yaygınlaşacağı ve kamuya ait hastanelerde de devam eden hizmette iyileştirme sürecinde hasta danışmanları görevlendirilmeye başlanacağı düşünülmektedir. Bu durumda istihdam olanaklarının artması beklenmektedir.
Hasta danışmanlığı mesleği yeni mesleklerden birisi olduğu için toplum tarafından çok fazla tanınmamaktadır. Özel hastanelerin yaygınlaşmaya başlamasıyla önem kazanan mesleğin örgün bir eğitim programı bulunmamakta, bu alanda çalışan elemanlar işbaşında eğitim yöntemiyle yetiştirilmektedirler.
Başvuruların çok olması halinde 4 yıllık yüksekokul mezunları tercih edilmektedir. Fiziksel görünüş, iletişim yeteneği, vücut dilini kullanma, dinleme, güzel konuşma ve insan psikolojisinden anlama vb. özellikleri eleman seçiminde öne çıkan özellikler arasındadır. Bunların yanısıra danışmanın bilgisayar ve yabancı dil bilmesi de tercih nedenleridir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Hastanelerde Hizmetiçi eğitim sırasında normal maaşını almaya devam etmektedirler.
EĞİTİM SONRASI
Çalışılan sağlık kurumunun kapasitesine göre değişiklik göstermekle birlikte asgari ücretle başlayıp, 2 katına kadar kazanç elde edilmektedir. İşte gösterilen performansda alınan ücrette etken olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte ilerleme imkanı sınırlıdır. Ancak çok başarılı olan hasta danışmanları bu alanda çalışanların sorumlusu olabilirler.
Yeni alınacak olan hasta danışmanlarının yetiştirilmesinde görev alabilirler.
Bazı hastaneler bu mesleği yürütecek kişilerin gençler arasından seçilmesini tercih etmekte ve ileri yaşlardaki elemanlarını da başka birimlere kaydırmaktadır.
BENZER MESLEKLER
▪ Tıbbi sekreterlik
▪ Halkla ilişkiler uzmanı
EK BİLGİLER
GÖREV
▪ İş organizasyonu yapar,
▪ Çevre koruma önlemleri alır,
▪ İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin faaliyetleri uygular,
▪ Kalite Yönetim Sistemi kurallarına uygun çalışır,
▪ Mesleki gelişim faaliyetlerinde bulunur.
KAYNAKÇA
▪ Meslek Standartları Komisyonu (MSK)
▪ Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar,
▪ Meslek elemanları,
AYRINTILI BİLGİ İÇİN
▪ İlgili eğitim kurumları,
▪ Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
▪ Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
▪ T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, http://www.osym.gov.tr/
▪ Bünyesinde “Meslek Bilgi Merkezi” Bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri/Hizmet Merkezleri